widgets

stolo

Viata este scurta fiindca "Timpul" se scurge mult mai repede, decat il percepem noi!

joi, 7 ianuarie 2010

Sonda Lambda


Am gasit un articol interesant despre sondele lambda si m-am gandit sa postez materialul. Sursa este Bosch, deci mirosul de publicitate nu vine de la mine.
Atasat sunt si niste poze cu explicatii privind aspectul sondei in diverse situatii. Totodata am mai atasat si un material cu interpretarea aspectului bujiilor (s-au mai postat, dar nu strica).
Completarile tehnice sunt bine-venite.

1: Care este rolul unei sonde lambda?

Sonda lambda măsoară cantitatea de oxigen din gazele evacuate şi trimite semnalul către unitatea de comandă a motorului ECU (Engine Control Unit). Semnalul este utilizat de aceasta pentru a regla exact amestecul aer-combustibil la nivelul optim pentru o eficienţă şi o durată de viaţă maxime ale catalizatorului. O sondă lambda uzată poate cauza un consum excesiv de benzină, emisii de noxe crescute, uzură excesivă a catalizatorului şi scăderea performanţei motorului.

2: În afara ansamblului de conectori, sondele lambda nu sunt în principiu identice?

NU. Există cinci tipuri de sonde lambda fundamental diferite. În cazul fiecărui tip, sonda variază în ceea ce priveşte designul elementului din ceramică, elementului de încălzire şi tubului de protecţie, toate acestea afectând funcţionarea sondei.
-Sonda lambda neîncălzită: Acesta a fost primul design de sondă lambda, Bosch producându-l din anul 1976. Se utilizează un element ceramic cu bioxid de zirconiu pentru a genera tensiune într-un mediu cu un conţinut ridicat de gaz (oxigen insuficient).
-Sonda lambda încălzită: a fost lansată de Bosch în anul 1982 şi funcţionează în acelaşi mod ca sonda neîncălzită, însă în interiorul manşonului se află un element de încălzire special, care aduce senzorul la temperatura de funcţionare în aproximativ 30-60 de secunde.
-Sonda Planară: A fost lansată de Bosch în anul 1997 şi utilizează tehnologie senzorială din ceramică cu bioxid de zirconiu, însă este amplasat într-o formă mai compactă şi mai plată (de aici şi denumirea).
-Sonda planară de bandă largă este cel mai nou design de senzor de oxigen şi oferă exactitatea sporită necesară pentru a întruni cele mai recente cerinţe privind emisiile. Se utilizează un element ceramic planar cu bioxid de zirconiu, astfel încât se încălzesc mult mai rapid decât alte tipuri de senzori, reducând emisiile în cazul pornirii la rece. Suplimentar, senzorii sunt utilizaţi la motoarele recent dezvoltate u injecţie directă de carburant.
-Sonda lambda cu titan: Aceşti senzori utilizează un tip diferit de tehnologie pentru detectarea oxigenului şi, în loc de a genera un semnal de tensiune care se odifică odată cu raportul aer/carburant, se modifică rezistenţa senzorului. Aceşti senzori sunt utilizaţi pe mai puţin de 0,5 % din autovehiculele dotate cu sonda lambda.

3: Cum ştiu dacă sonda lambda este defectă?

Din păcate, simptomele unui senzor lent sau defect nu sunt întotdeauna evidente. Printre simptomele sondelor lambda defecte sunt:
- Eşec la testul emisiilor (caracte-ristic, o concentraţie mare de CO şi/sau HC)
- Catalizator deteriorat (cauzat de o concentraţie mare de carburant)
- Consum crescut de carburant (cauzat de o concentraţie mare de carburant)
- Motorul funcţionează neregulat
- Performanţe reduse

4: Care sunt cauzele defectării sondei lambda ?

Sonda lambda se poate defecta prematur dacă este contaminată cu fosfor rezultat din consumul excesiv de ulei, silicon din scurgerile siste-mului de răcire, utilizarea produselor de etanşare din silicon în motor şi unii aditivi pentru carburant. Chiar şi o cantitate redusă de benzină slab rafinată poate defecta o sondă lambda. Factorii de mediu, precum stropii de pe şosea, sarea, uleiul şi murdăria pot cauza defectarea senzorului, ca şi şocurile termice, tensiunea mecanică sau manevrarea incorectă.

5: Cum pot testa sonda lambda?

Testarea nu este complicată dar se face obligatoriu în service şi de către personal calificat. O sondă defectă poate fi detectată rapid şi uşor cu un volt-ohm-metru digital, dar una lentă poate fi diagnosticată numai cu un osciloscop sau un scopmetru profesional.

6: Unde sunt situate sondele lambda? Au scopuri diferite?

Încă din anul 1980 sondele lambda sunt în dotarea standard a majorităţii autovehiculelor cu motoare pe benzină. În mod normal, sondele lambda sunt situate în sistemul de evacuare, înaintea catalizatorului, pentru a măsura emisiile de noxe. Din anul 1996, odată cu utilizarea siste-melor de diagnosticare OBDII, auto-vehiculele necesită şi sonde lambda suplimentare, în spatele convertorului catalitic, pentru a asigura funcţionarea corectă a acestuia.

7: Ce este o sondă lambda universală?
Bosch a creat pe piaţa specifică un program pentru sonde lambda universale. Acestea îndeplinesc cerinţele de funcţionare OE şi au un sistem patentat de conectori, ce facilitează instalarea. Acest sistem de conectori s-a dovedit a fi etanş, protector împotriva contaminării şi rezistent la efectele temperaturilor extreme şi ale vibraţiilor motorului. În prezent, Bosch pune la dispoziţie 9 tipuri de sonde lambda universale, pentru a oferi performanţe cât mai apropiate de cele ale sondelor din prima dotare.

8:Care este importanţa conectorului sondelor lambda universale?

Sondele lambda sunt foarte sensibile la influenţele din mediul inconjurator. Dacă sonda lambda universală este montată pe autovehicul, firele ei lipindu-se prin diferite metode, atunci semnalul trimis catre ECU poate fi alterat. De aceea Bosch a brevetat conectorul pentru sondele universale, cu ajutorul căruia conectarea sondei lambda universale se realizează foarte simplu si sigur la cablajul autove-hiculului. Conectorul este rezistent la vibraţii, temperaturi şi umiditate extremă.

9: De ce trebuie să înlocuiesc o sondă lambda defectă?

Conform unui studiu realizat în anul 1996, sondele lambda uzate sunt “singura sursă importantă de emisii excesive în cazul autovehiculelor cu injecţie de carburant”. Agenţia de Protecţie a Mediului din SUA (EPA) şi Comisia din California pentru Resur-sele Aerului (CARB) au descoperit că înlocuirea sondei lambda era nece-sară la 42%-58% din numărul total de autovehicule care emiteau cantităţi mari de hidrocarburi sau monoxid de carbon. Testarea sondelor lambda conform procedurilor de service ale producătorilor de autovehicule şi înlocuirea unei sonde lambda lente sau uzate poate economisi între 10 % şi 15% mai mult carburant şi se amortizează într-un an numai din economisirea carburantului, în timp ce emisiile autovehiculului sunt coborâte la nivelul corespunzător. De asemenea, poate reduce posibilitatea ca o concentraţie mare de carburant să deterioreze catalizatorul auto-vehiculului.

Etichete: ,

0 comentarii:

Trimiteți un comentariu

Da un ".com"

Abonați-vă la Postare comentarii [Atom]

<< Pagina de pornire


widgets